Romjuls-strikk

Siden det ikke har blitt noe blogging i jula, starter jeg nå det nye året her på bloggen med det jeg har strikket sist på det gamle :) Det var nemlig en litt rar følelse lille juleaften, da alt var ferdig til jul. All pynt og juleservise var framme, og alle julegaver var ferdige og pakka inn. Først ble jeg bare sittende og se meg litt rundt, og lurte på hva jeg skulle finne på... Men så fant jeg ut at nå kunne jeg jo strikke noe til meg selv, som jeg ikke hadde rukket pga innspurten på julegavene. -Supert! Som sagt, så gjort, og frem med strikkepinnene igjen. Mens jeg rota gjennom det lille garnet jeg hadde fått med meg til den "nye" leiligheta fant jeg tre nøster raggegarn. -Perfekt, jeg hadde jo tenkt på å  strikke meg slike lange, gode strømper, eller hussur / høssør, som det heter på dialekta her over. Beklager uklart bilde, men slik blir det når en fotograferer etter mørkets frembudd...

Disse går godt oppå tjukkleggen, og er kjempegode å ha inni vinterskoa. Jeg la opp fjorten masker på hver pinne og strikka til akkurat under tjukkleggen, hvor jeg reduserte maskeantallet til tolv på hver pinne over seks omganger. Dermed sitter de godt etter hele veien, uten å stramme noe sted. Ellers er de strikka akkurat som en vanlig raggsokk.

--◊--

Så var vi hos svigermor og svigerfar andre juladag, og skulle være der det meste av dagen. Da gjorte jeg ferdig andre strømpa i avsnittet over her, altfor tidlig på dagen selvsagt. Så hva skulle jeg finne på da? -Jo, redningen ble at min kjære svigermor hadde litt garn liggende som hun ikke hadde noen plan for. Det viste seg at lyserosa og svart ble en både tøff og snerten kombinasjon.

Hvem kler det best? Jeg for min del stemmer på den blonde baben til høyre :)

Skjerfet er strikket i falsk patent, over førti masker på pinne nr 3,5. Enkelt og greit, men jeg synes det blir litt finere enn to rett og to vrang. Det er akkurat passe langt etter min smak, og mykt og varmt å ha på :)

--◊--

Romjulsprosjekt nummer tre var et resultat av en liten rest av lyserosa etter skjerfet. Jeg fant et nytt nøste, denne gangen mørkeblått, og la inn litt tynne striper i lyserosa tre steder. Resultatet ble til en hals, lun og god, i samme myke, gode kvelitet som skjerfet. Er ikke sikker på hva skalgs garn det er, men det er i alle fall mykt, kløfritt og varmer godt.

-Og er det eksrta surt trekker jeg den godt oppover øra :)

Ser litt ut som er torgkjerring, eller ei innvandrerkone, men en ting er i alle fall sikker: jeg er fortsatt varm på øra!

Denne er også strikket i falsk patent, men på pinne nr 4 denne gangen, jeg villa ha den litt tynnere og mer føyelig enn skjerfet. Jeg la opp ca tohundre masker, og strikka frem og tilbake så langt jeg hadde garn til. Så "sydde" jeg den sammen med heklekroken, og festa alle ender.  Morsomt, lite prosjekt som er enkelt å lage, og godt å ha :)

--◊--

Det siste romjulsprosjektet ble ferdig første nyttårsdag (bør det da kalles nyttårsprosjekt?), og endelig ble det ett par på meg også! I motsetning til sine forgjengere valgte jeg grå og hvit i stedet for rød og hvit. De er ellers helt like de første jeg lagde, maskeantallet er tatt fra julestrømpene jeg strikket på før jul, og garnet er Østlandsgarn fra Nille. De er dermed i ekte ull, og gode og varme å ha på.

Jeg blir bare mer og mer glad i Fana-mønsteret jo mer jeg bruker det, og får stadig nye idèer til nye bruksområder, så mulig det dukker opp flere ting her inne etterhvert...  *Se hva som skjer...* hihi...

--◊--

Til slutt slenger jeg med et bilde fra kjøkkenkroken vår. Vi hadde nemlig middagsselskap for foreldrene våre, pluss bestemødrene og ei lillesøster i går. Jeg glemte jo såklart å ta bilde av bordet ferdig dekket, men her er det som fikk ligge igjen etter vi hadde dekket av og fjernet en hvit, ny duk, som lå under. Løperen her er en julegave fra i fjord (nytt år no vettu;)), lysestakene er fra juleserviset vårt, og julestjerna har jeg fått av eksklingen min ♥. Jeg får hvit julestjerne hvert år av han, for han vet at jeg synes de er mye finere enn de røde :)

Blir vel flere håndarbeids-innslag her fremover, regner med jeg fortsetter å strikke i 2011 også. Enkelte ting forandrer seg nok aldri :)

-Ha en fin dag og ei strålende uke!

♥ Diddi ♥

Én kommentar

dandilion

03.jan.2011 kl.23:55

Når jeg ser hva du har rukket å produsere i løpet av jula, så antar jeg det blir en del i løpet av året. Du har laget mye fint! :)

Skriv en ny kommentar

Diddi

Diddi

25, Trysil

Hekler og syr, men må nok innrømme at strikking er favrittaktiviteten:) ingrid.kristin@hotmail.com