Romjuls-strikk

Siden det ikke har blitt noe blogging i jula, starter jeg n det nye ret her p bloggen med det jeg har strikket sist p det gamle :) Det var nemlig en litt rar flelse lille juleaften, da alt var ferdig til jul. All pynt og juleservise var framme, og alle julegaver var ferdige og pakka inn. Frst ble jeg bare sittende og se meg litt rundt, og lurte p hva jeg skulle finne p... Men s fant jeg ut at n kunne jeg jo strikke noe til meg selv, som jeg ikke hadde rukket pga innspurten p julegavene. -Supert! Som sagt, s gjort, og frem med strikkepinnene igjen. Mens jeg rota gjennom det lille garnet jeg hadde ftt med meg til den "nye" leiligheta fant jeg tre nster raggegarn. -Perfekt, jeg hadde jo tenkt p strikke meg slike lange, gode strmper, eller hussur / hssr, som det heter p dialekta her over. Beklager uklart bilde, men slik blir det nr en fotograferer etter mrkets frembudd...

Disse gr godt opp tjukkleggen, og er kjempegode ha inni vinterskoa. Jeg la opp fjorten masker p hver pinne og strikka til akkurat under tjukkleggen, hvor jeg reduserte maskeantallet til tolv p hver pinne over seks omganger. Dermed sitter de godt etter hele veien, uten stramme noe sted. Ellers er de strikka akkurat som en vanlig raggsokk.

--◊--

S var vi hos svigermor og svigerfar andre juladag, og skulle vre der det meste av dagen. Da gjorte jeg ferdig andre strmpa i avsnittet over her, altfor tidlig p dagen selvsagt. S hva skulle jeg finne p da? -Jo, redningen ble at min kjre svigermor hadde litt garn liggende som hun ikke hadde noen plan for. Det viste seg at lyserosa og svart ble en bde tff og snerten kombinasjon.

Hvem kler det best? Jeg for min del stemmer p den blonde baben til hyre :)

Skjerfet er strikket i falsk patent, over frti masker p pinne nr 3,5. Enkelt og greit, men jeg synes det blir litt finere enn to rett og to vrang. Det er akkurat passe langt etter min smak, og mykt og varmt ha p :)

--◊--

Romjulsprosjekt nummer tre var et resultat av en liten rest av lyserosa etter skjerfet. Jeg fant et nytt nste, denne gangen mrkebltt, og la inn litt tynne striper i lyserosa tre steder. Resultatet ble til en hals, lun og god, i samme myke, gode kvelitet som skjerfet. Er ikke sikker p hva skalgs garn det er, men det er i alle fall mykt, klfritt og varmer godt.

-Og er det eksrta surt trekker jeg den godt oppover ra :)

Ser litt ut som er torgkjerring, eller ei innvandrerkone, men en ting er i alle fall sikker: jeg er fortsatt varm p ra!

Denne er ogs strikket i falsk patent, men p pinne nr 4 denne gangen, jeg villa ha den litt tynnere og mer fyelig enn skjerfet. Jeg la opp ca tohundre masker, og strikka frem og tilbake s langt jeg hadde garn til. S "sydde" jeg den sammen med heklekroken, og festa alle ender. Morsomt, lite prosjekt som er enkelt lage, og godt ha :)

--◊--

Det siste romjulsprosjektet ble ferdig frste nyttrsdag (br det da kalles nyttrsprosjekt?), og endelig ble det ett par p meg ogs! I motsetning til sine forgjengere valgte jeg gr og hvit i stedet for rd og hvit. De er ellers helt like de frste jeg lagde, maskeantallet er tatt fra julestrmpene jeg strikket p fr jul, og garnet er stlandsgarn fra Nille. De er dermed i ekte ull, og gode og varme ha p.

Jeg blir bare mer og mer glad i Fana-mnsteret jo mer jeg bruker det, og fr stadig nye ider til nye bruksomrder, s mulig det dukker opp flere ting her inne etterhvert... *Se hva som skjer...* hihi...

--◊--

Til slutt slenger jeg med et bilde fra kjkkenkroken vr. Vi hadde nemlig middagsselskap for foreldrene vre, pluss bestemdrene og ei lillesster i gr. Jeg glemte jo sklart ta bilde av bordet ferdig dekket, men her er det som fikk ligge igjen etter vi hadde dekket av og fjernet en hvit, ny duk, som l under. Lperen her er en julegave fra i fjord (nytt r no vettu;)), lysestakene er fra juleserviset vrt, og julestjerna har jeg ftt av eksklingen min♥. Jeg fr hvit julestjerne hvert r av han, for han vet at jeg synes de er mye finere enn de rde :)

Blir vel flere hndarbeids-innslag her fremover, regner med jeg fortsetter strikke i 2011 ogs. Enkelte ting forandrer seg nok aldri :)

-Ha en fin dag og ei strlende uke!

♥ Diddi ♥

n kommentar

dandilion

03.jan.2011 kl.23:55

Nr jeg ser hva du har rukket produsere i lpet av jula, s antar jeg det blir en del i lpet av ret. Du har laget mye fint! :)